نقش گرافیک در بسته بندی :

اگر از شما سوال شود نقش بسته بندي چيست ؟ نخستين چيزي كه به ذهن ما مي رسد اين است كه بسته بندي محافظت كننده و نگهداري محصول درون خود مي باشد اين تعريف با وجودي كه مفهوم اساس بسته بندي را در خود دارد اما بعد نقش امروزي بسته بندي را در خود ندارد همان طور كه گفته ايم بسته بندي در دنياي امروز نقش هاي مهم و متنوع اي را در بردارد . در رابطه با نقش بسته بندي در دنياي مدرن كنوني طبقه بندي هاي گوناگون صورت گرفته است كه هر يك به نوع خود جامع و كامل بوده اند در ادامه چكيده اي از موارد كاربرد يا به عبارتي ديگر نقش و عملكرد بسته بندي در دنياي امروز را آورده ايم .

 

کاربرد های بسته بندی :

 

  • معرفي نام و آرم كالا
  • ايجاد انگيزه خريد در مشتري
  • برقراري ارتباط مستقيم با مصرف كننده و راهنمايي چگونه استفاده از آن
  • برقراري ارتباط غير مستقيم با استفاده از رنگها ، شكل يا جنس خاص كه بيان گر كيفيت محصول است .
  • ايجاد بازارهاي جديد
  • معرفي سهولت استفاده مانند باز و بسته شدن ساده ، امكان مشاهده دست خوردگي كه هم براي مشتري و هم براي فروشندگان مفيد است .
  • در نظرگرفتن مسائل مربوط به چيدن كالا روي هم و انبار كردن و توزيع كردن
  • معرفي نام و آرم يكسان براي چند نوع محصول

 

در واقع امروزه برخلاف دوران گذشته بسته بندي عملكرد چند منظوره دارد در گذشته بسته بندي تنها براي حمل و محافظت محصول از خرابي يا شكسته شدن به كار مي رفت بعنوان مثال مي توان از روش هاي سنتي بسته بندي در كاغذ و نخ پيچي كردن نام برد . از سوي ديگر علاوه بر نقش بسته بندي در مشتري تشديد كند .

 وظایف بسته بندی:

الف – تأثير در انتخاب

رنگ يا نام مشخص براي هر نوع بسته بندي علاوه بر شناساندن نام و آرم كالا به مصرف كنندگان باعث پيدا كردن و انتخاب كالاي بسته بندي شده در ميان محصولات مشابه ديگر در قفسه فروشگاه ها مي باشد .

همچنين در صورت راضي بودن مصرف كننده از كيفيت كالا به صورت ناخودآگاه ارتباطي بين كيفيت و شكل و رنگ بسته بندي ايجاد مي شود به عنوان مثال مي توان از محصولات داخلي مانند دستمال كاغذي يا آبميوه نام برد كه در ميان عامه مردم با نام روي بسته بندي هاي يك شركت خاص شناخته مي شوند . اين امر بيان گر ارتباط عميق مصرف كننده رنگ يا شكل بسته بندي محصول است .

 

ب – نشانه و سمبل بها دادن به مشتري

در دوران ما سطح زندگي بسيار بالا رفته است . جمعيت افراد بالاي 70 سال افزايش يافته و بيشتر اين افراد سالم هستند و به صورت عادي زندگي مي كنند بسته بندي كالاها بايد به گونه اي طراحي شود كه اين گونه افراد نيز در كار با محصول و يا باز كردن بسته دچار مشكل نشوند .

بسته هايي كه به آساني باز نمي شوند قطعات و تجهيزات ويژه بازكردن بسته ها « قلاب هاي درب قوطي نوشابه ، كنسرو و ... » از برچسب هاي ايمني و سيل هاي دربندي براي جلوگيري از دستكاري يا تقلب در محصول از نشانه هاي بها دادن به آسايش و آرايش و راحتي مصرف كننده در بسته بندي هستند و طبيعي ترين واكنش مصرف كننده براي چنين بسته بندي تكرار خريد و استفاده مداوم از محصول مي باشد .

ج – ايجاد ميل به خريد وكنجكاوي در مشتري

كنجكاوي براي بازكردن بسته ها يكي از غرايز يا به عبارتي ديگر تفريحات مورد علاقه بسياري از افراد است هم ما اين احساس اشتياق به بازكردن هديه ها را در زمان برگزاري مراسم عروسي و يا جشن تولد تجربه كرده ايم در اين رابطه هر چند جذابيت و زيبايي لفاف هديه ها بيشتر باشد اشتياق براي بازكردن آنها بيشتر خواهد بود با اين منطق هر چه بسته بندي محصول جذاب تر و زيباتر باشد ميل به خريد مشتري شديدتر خواهد بود از طرف ديگر بسته بندي به نوعي نشان دهنده ارزشي است كه توليد كننده براي محصول خود قايل است .

واضح است بسته بندي ارزان و كم كيفيت ذهن مشتري را به سوي محصول كم ارزش و بي كيفيت سوق مي دهد حتي گاهي محصول با كيفيت تنها به دليل ضعيف بودن بسته بندي در بازار شكست مي خورد بسته بندي امكان انجام خدمات بهتر از سوي توليد كننده به منظور جلب رضايت مشتري را فراهم مي سازد